Column door Peter Harrison, CEO Schroders: Elke CEO vreest de ‘zwarte zwanen’ die zijn bedrijf kunnen bedreigen.
Elke CEO vreest de ‘zwarte zwanen’ die zijn bedrijf kunnen bedreigen.
Omdat de impact van ‘zwarte zwanen’ zo onvoorspelbaar is, is het niet een eenvoudige opgave om hierop voor te bereiden.
Volgens sommige wetenschappers was de huidige pandemie een bekende en misschien zelfs onvermijdelijke dreiging, maar wat maakt het uit? Of COVID-19 een zwarte zwaan is of niet, het virus heeft een dramatische impact op de samenleving en de economie. De vraag die CEO’s zich nu stellen: hoe veerkrachtig is mijn bedrijf?
Dat is momenteel wat alle managementteams van de FTSE 100-bedrijven bezighouden. Hoe kunnen we operationeel blijven als een groot deel van ons personeel ziek wordt? Hoe kunnen we de verspreiding van het virus afremmen? Hoe kunnen we onze dienstverlening op peil houden? En de belangrijkste vraag: hoe kunnen we ons personeel adequaat beschermen?
Vermogensbeheerders zoals Schroders staan daarnaast ook voor een specifieke uitdaging: kunnen we ervan op aan dat onze handelsactiviteiten op de financiële markten zullen worden voortgezet, ook als onze medewerkers massaal ziek worden?
Voor bedrijven die nu pas over mogelijke antwoorden op deze vragen nadenken is het wellicht te laat om nog een doeltreffende oplossing te vinden.
Bedrijven die wel voorbereid zijn, vinden een deel van de oplossing in technologie. De bedrijfscultuur en de manier waarop met personeel wordt omgegaan zijn echter net zo belangrijk.
In crisistijd is de kracht van het personeel van cruciaal belang en wordt deze zeker op de proef gesteld. Bedrijven die oog hebben voor de toekomst, hebben terecht getracht hun medewerkers een optimale werkomgeving te bieden. Zo stellen sommige bedrijven bijvoorbeeld een hypermoderne fitnessruimte ter beschikking of zelfs een ter plaatse aanwezige dokter of tandarts. Maar nu we de wereld bekijken door een coronavirus gekleurde bril, stellen we vast dat dit uiteindelijk maar een klein deel was.
Het tweede belangrijke onderdeel, en dat wordt alsmaar duidelijker, is of een bedrijf daadwerkelijk voor zijn personeel zorgt en de belangen van zijn klanten kan behartigen wanneer het bedrijfssysteem onder extreme druk staat.
Technologie speelt hierbij een centrale rol. Toen ik in 2016 CEO werd van Schroders, hebben we dit onderwerp uitgebreid onder de loep genomen. Het management kwam toen tot de conclusie dat technologie dé oplossing is om alle bedrijfsafdelingen echt samen te laten werken en weerbaar te maken. Het doel: onbeperkt kunnen flexwerken.
Door medewerkers het roer in eigen handen te geven en een daadwerkelijk ‘agile’ aanpak te bieden, ontstaat een diepe vertrouwensrelatie. Dat is waar we ons op gefocust hebben. In de eerste fase hebben we ervoor gezorgd dat medewerkers overal met slechts één login kunnen werken. Die login geeft volledige toegang tot de systemen waar ze normaal gezien op kantoor ook toegang toe hebben. Onze klantenservice kan met cliënten spreken en onze fondsbeheerders kunnen orders doorgeven.
Zo bieden we onze medewerkers de kans om te werken op de manier die voor hen het beste past. Dat betekent niet alleen dat ze van huis uit kunnen werken, maar ook dat ze tussen andere teams in ons nieuwe kantoor kunnen gaan zitten. Het gebouw is namelijk speciaal voor deze ‘agile’ aanpak ontworpen. We hebben gemerkt dat onze medewerkers daardoor veel meer samenwerken dan voorheen.
Toen we eerder deze maand besloten om de teams verspreid te laten werken, was dat dan ook geen enkel probleem dankzij de beslissingen die we enkele jaren eerder hebben genomen. We waren helemaal klaar voor deze crisissituatie.
Deze eerste uitdaging was niet zo moeilijk: we moesten ruim 5.000 medewerkers van 34 locaties opdelen in twee teams om ze afwisselend op kantoor en van huis uit te laten werken. Daar waren we eerder op het jaar al mee begonnen in Azië, en nu moesten we dat systeem gewoon kopiëren naar de rest van de wereld.
Deze week gingen we nog een stap verder. We brachten de bezetting van onze kantoren op advies van de overheid terug tot het absolute minimum. Dat betekent dat alleen het absoluut noodzakelijke personeel aanwezig is en het overgrote deel van onze medewerkers thuiswerkt.
Ook die maatregel werd vlot en efficiënt uitgevoerd. Cruciaal was de betrouwbaarheid en wendbaarheid van onze technologie.
Dankzij onze virtuele desktops maakt het voor onze portefeuillebeheerders, analisten en traders niet uit of ze zich op een back-uplocatie, thuis of gewoon op kantoor bevinden. Ze hebben onmiddellijk toegang tot alle instrumenten die nodig zijn. Processen die vroeger handmatig moesten worden uitgevoerd, zijn nu met behulp van Aladdin, een tool voor risico- en portefeuillebeheer, geautomatiseerd. Tools voor samenwerken, berichtendiensten en chatapplicaties verzekeren de coördinatie tussen onze traders, fondsbeheerders en de afdeling Operations. Daarnaast kunnen zevia Bloomberg IB Chat en Symphony in alle veiligheid met makelaars en tegenpartijen communiceren. De lijst van nieuwe technologieën is eindeloos, en ze staan allemaal ter beschikking van onze teams.
Ik schrijf deze tekst bijvoorbeeld vanuit huis. Ik en alle andere medewerkers van Schroders kunnen vol vertrouwen werken, waar we ook zijn en wat voor werk we ook doen. Die aanpak helpt ons bedrijf operationeel te houden en, wat nog belangrijker is, hij houdt onze medewerkers veilig en helpt om de verspreiding van het virus te controleren.
Eerlijk gezegd vind ik dat alle bedrijven zo zouden moeten werken. Dit is niet zomaar flexwerk. Het gaat om een verdieping van onze verantwoordelijkheid naar onze werknemers. Het gaat erom hen altijd vertrouwen te geven, zowel in crisistijd als erbuiten.
Niemand weet wat de volgende ‘zwarte zwaan’ zal zijn of wanneer ze zal opduiken, maar dat neemt niet weg dat een bedrijf zich erop kan voorbereiden. Dat kan bijvoorbeeld door medewerkers meer ruimte te bieden met behulp van de continue evoluerende technologie.
Bovendien mogen we niet vergeten dat de flexwerk economie twee miljoen werknemers telt die niet kunnen terugvallen op een sociaal vangnet. In tijden zoals deze zouden we eens goed moeten stilstaan bij de gevolgen daarvan. Zij zijn de grote verliezers van deze pandemie.
Meer insights op schroders.nl