Hier komen de machines
De afgelopen jaren hebben marketeers en productontwikkelaars kwistig gestrooid met begrippen als Artificiële Intelligentie, Machine Learning en Internet of Things, net alsof ze door elkaar kunnen worden gebruikt en bepalend zullen zijn voor onze toekomst. Al even revolutionair is de opkomst van de zelfrijdende auto’s. Je mag absoluut niet onderschatten welke enorme investeringen technologie- en autobedrijven doen in onderzoek en ontwikkeling, om hun dominante positie op het vlak van zelfrijdende auto’s te verzekeren. We zien hier op dit moment al tekenen van, want consumenten kunnen hardware en software voor voertuigen bestellen via platforms zoals Tesla’s Autopilot, Mercedes-Benz’ Drive Pilot of Nissan’s ProPilot. Hoewel die systemen tot op zekere hoogte autonomie bieden, zijn ze nog steeds ontworpen om de chauffeur te ondersteunen in plaats van hem te vervangen. Een volledig zelfrijdende auto, zoals we zien in Spielberg’s Minority Report, ligt echter nog een aantal jaar verder in de toekomst. Maar hoe en wanneer zal die er komen?