Het meten van ‘zuivere’ impact- Maïa Ferrand, Co-Head of External Multimanagment
‘Impact’ is een belangrijk woord dat we moeten definiëren bij beleggen – en een concept dat moeilijk kan worden gemeten, gerapporteerd en vergeleken. In onze private equity-beleggingen bedoelen we een bedrijf dat specifiek is opgericht met het doel een meetbare maatschappelijke impact te creëren – en waarbij de hoeveelheid impact die wordt gegenereerd nauw samenhangt met de mate van winstgevendheid.
Casestudies over het meten en beheren van impact
De maatschappelijke doelstellingen van ‘Impact’-fondsen van grote, beursgenoteerde aandelen kunnen zo breed zijn als een portefeuille van beursgenoteerde bedrijven die de koolstofuitstoot van de portefeuille beperken, wellicht met behulp van een dataprovider zoals Trucost om de voetafdruk van de portefeuille te meten en te rapporteren. Dat is vrij nieuw.
Aan de andere kant van het spectrum kan worden belegd in ‘Impact’-bedrijven die werden opgericht met specifieke maatschappelijke - ecologische of sociale - doelstellingen. Bedrijven die daadwerkelijk zijn opgericht met het doel specifieke maatschappelijke doelstellingen te verwezenlijken, zijn op dit moment nog meestal klein en niet-genoteerd. En hoe meten we erg specifieke impact, zoals het scheppen van banen voor werknemers met een beperking of de ontwikkeling van technologieën voor groene energie? Het beheer van een fonds van impactfondsen vereist dat we op meerdere niveaus meten en controleren: op het niveau van het onderliggende bedrijf, het private-equityfonds en de portefeuilles van dakfondsen.
Het heeft tientallen jaren geduurd voordat op het gebied van financiële verslaglegging normen werden vastgelegd aan de hand waarvan bedrijven uit diverse sectoren met elkaar konden worden vergeleken. Hoe kunnen we impact meten? En hoe kunnen we ‘Impact’-metingen consolideren over meerdere soorten bedrijven in een portfolio bedrijven?
We beginnen met de 17 Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen van de VN (SDG’s), die een internationaal aanvaard conceptueel kader bieden en door duurzame beleggers veel worden gebruikt.
Elk bedrijf rapporteert elk kwartaal over beide graadmeters, impact en winst. Portefeuillemaatschappijen en de private equity-aandeelhouders leggen één tot drie Key Performance Indicators (KPI’s) vast, die gekoppeld zijn aan het specifieke bedrijfsdoel van elk bedrijf. Door te zetelen in de impactcomités van elk fonds waarin wij beleggen, spelen wij een actieve rol. De KPI’s worden gekoppeld aan de SDG-doelstellingen. Op onze beurt delen wij deze in zes thematische SDG-categorieën in.[1] Zo kunnen we op fondsniveau rapporteren over zowel de impact- als de financiële resultaten.
Ter illustratie beschrijven we twee bedrijven van twee verschillende impactfondsen.
Bedrijf 1: Okeenea
Zingeving van het bedrijf: Okeenea werd opgericht om de zowat 12 miljoen mensen met een beperking in Frankrijk mobieler te maken. Wereldwijd leven meer dan één miljard mensen – 15% van de bevolking – met een beperking. Twee derde krijgt moeilijk toegang tot vervoer en openbare ruimten. Mobiliteit voor mensen met een beperking is een belangrijk issue voor burgerschap, onderwijs, gezondheid, werk en cultuur.
Producten en diensten: Okeenea combineert nieuwe en digitale technologieën om oplossingen te creëren voor mensen met mobiliteitsbeperkingen, en om steden en diensten toegankelijker en veiliger te maken voor iedereen. Enkele van die producten zijn geactiveerde APS (Accessible Pedestrian Signals voor blinde voetgangers), geluidsbakens en multisensoriële kaarten. In Frankrijk heeft 20% van de bevolking te kampen met een of andere beperking.
Okeenea heeft momenteel vier productlijnen, waaronder geluidssignalisatie voor mensen met een visuele beperking, bouwproducten voor toegankelijkheid en nalevingsnormen, aangesloten digitale oplossingen voor ‘inclusieve’ mobiliteit, en een online distributiebedrijf voor toegankelijkheidsapparatuur.
Impactreporting: Okeenea is nu de Franse leider in toegankelijkheid. In Frankrijk zijn er meer dan 200.000 APS geïnstalleerd. Enkele projecten waren onder meer de Parijse luchthavens, het Louvre museum, de ACCOR hotelgroep, het Parijse RATP openbaarvervoersysteem, en het Franse SNCF nationale spoorwegsysteem. Hierna volgden installaties in de vijf grootste Russische treinstations en het New York City Department of Transportation.
Bedrijf 2: SkillLab
Zingeving van het bedrijf: SkillLab werd opgericht om werknemers in achtergestelde gemeenschappen, zoals vluchtelingen, migranten en clandestiene arbeiders, aan een baan te helpen. Traditionele vormen van erkenning van vaardigheden schieten vaak tekort om de capaciteiten van deze werknemers te bewijzen. Als gevolg daarvan kunnen deze bevolkingsgroepen uitgesloten worden van de formele arbeidsmarkt, hoewel ze over inzetbare vaardigheden beschikken.
Producten en diensten: SkillLab BV, dat gevestigd is in Amsterdam, biedt gelijke kansen door middel van op partnerschap gebaseerd onderwijs en werkgelegenheid voor alle werkzoekenden. Het bedrijf is gevestigd in Amsterdam en kijkt eerder naar competenties dan naar kwalificaties om onbekende praktische vaardigheden van kwetsbare jongeren te helpen blootleggen. Het gebruikt een unieke matching-technologie om de ongelijkheid op grond van geslacht, etniciteit en achtergrond voor werkzoekenden te verminderen. Hoe meer vaardigheidsprofielen er worden opgesteld en ingevuld, hoe meer gegevens er worden verzameld en hoe nauwkeuriger en beter de overeenkomsten worden. Huidige klanten zijn onder meer de Internationale Arbeidsorganisatie van de VN (IAO), de stad Amsterdam en Springhouse. Het bedrijf richt zich op achtergestelde werkzoekenden, zoals ontheemde werknemers, vluchtelingen en informele werknemers. SkillLab won in 2019 de Google AI Impact Challenge, waardoor ze hun algoritme verder konden verbeteren en vluchtelingen effectiever in banen konden plaatsen.
Impactreporting: Het doel van SkillLab is om over drie jaar 150.000 achtergestelde werkzoekenden te helpen. Door Covid-19 zijn er minder banen voor het rapen en zijn de mobiliteitsproblemen vergroot, waardoor op middellange termijn de vraag naar doeltreffender technologische oplossingen voor de werkgelegenheid waarschijnlijk zal toenemen. Op korte termijn kan Covid-19 dus tot enige afwijking van het plan leiden, terwijl het op middellange termijn de vooruitzichten voor de diensten van SillLab zou kunnen verbeteren.
De volgende stappen
Beleggers eisen steeds meer verantwoordelijkheid en verantwoording van de bedrijven waarin we beleggen. Bedrijven die daadwerkelijk zijn opgericht met de bedoeling een maatschappelijke impact te creëren, zowel op ecologisch als sociaal vlak, zijn de zuiverste vorm. Naarmate dit nieuwe soort bedrijven manieren ontwikkelt om de impact te meten en te rapporteren, kunnen hun ervaringen de bredere financiële sector helpen om een formeel systeem van impact accounting in te voeren. Wij zijn ervan overtuigd dat wij onze ervaring moeten inzetten om dit te helpen slagen.
[1] Volgens het kader van de Cambridge Investor Leadership Group zijn deze zes thema’s: basisbehoeften, zekere voorziening van hulpbronnen, gezonde ecosystemen, klimaatstabiliteit, fatsoenlijk werk en welzijn.