Thematisch beleggen voegt een dimensie toe; voor beleggers biedt dit nieuwe mogelijkheden risico’s te diversifiëren.
Beleggen in thema’s is een andere manier om te beleggen in overheids- en bedrijfsobligaties, aandelen en andere traditionele activaklassen. Het is ook anders dan investeren in factor-, regionale of sectorstrategieën. Deze kenmerken maken thematisch beleggen tot een aansprekende extra allocatie voor een gediversifieerde portefeuille.
Wat is thematisch beleggen?
Thema’s zijn structurele megatrends die samenlevingen vormgeven, economieën beïnvloeden en bedrijfsmodellen herdefiniëren. De drijfveren kunnen demografische verschuivingen, sociale of gedragsveranderingen, milieuontwikkelingen, grondstoffenschaarste en technologische vooruitgang zijn.
Met thematisch beleggen kan worden belegd in activa die beter gepositioneerd zijn om van dergelijke veranderingen te kunnen profiteren. Als het gaat om aandelen en bedrijfsobligaties is het belangrijk om bedrijven te selecteren die een aanzienlijk deel van hun inkomsten genereren uit de verkoop van producten of diensten gerelateerd aan het thema.
Daarbij is het de moeite waard om te kijken naar vijf thema’s – milieuduurzaamheid, de energietransitie, disruptieve technologie, consumenteninnovatie en zorginnovatie – en hoe beleggers met verschillende profielen daar optimaal in kunnen investeren en de toegevoegde waarde kunnen inschatten op het vlak van portefeuillerendement.
Thema’s benchmarken
Voor de meer voorkomende thema’s zijn benchmarkindices beschikbaar bij de traditionele indexleveranciers. Er is echter een beperkte consensus over welke activa moeten worden opgenomen in een portefeuille die het thema vertegenwoordigt, zodat de spreiding van het rendement van de ene thematische referentieindex ten opzichte van de andere groot kan zijn. Het gebruik van thematische benchmarks van meer dan één aanbieder is vaak een goed idee.
Voor meer over thematische investeringen, en hoe je ze het beste kunt toewijzen, luister naar de podcast, lees onze blogpost of bekijk de video.