Dit artikel wordt u aangeboden door BNP Paribas Asset Management.

BNP Paribas AM - China zet zijn toekomstige groeiprioriteiten uiteen

Voor China zijn binnenlandse vraag, zelfvoorzienendheid op technologisch gebied en milieu-innovatie bepalende factoren toekomstige investeringskansen

Op het recente 5e Plenum presenteerden de Chinese leiders de ontwikkelingsvisie tot 2035 met een aantal cruciale strategische richtingen.

 

Eén belangrijk thema was de beoogde groene economie en het beheersen van de klimaatverandering. Beleggers kunnen meer Chinese groene obligaties verwachten.

 

Voor beleggers zal milieubescherming tot de toekomstige beleggingsthema’s behoren. Technologische innovatie, gezondheidszorg, waterbehoud en duurzame energie zijn gebieden die waarschijnlijk overheidsuitgaven ontvangen.

 

GROEIDOELSTELLING

Het Plenum stelde geen groeidoelstelling vast voor de komende vijf jaar, waarschijnlijk vanwege de toenemende uitdagingen voor de groei en de geopolitieke volatiliteit. Op een later tijdstip kan Peking alsnog daartoe overgaan om het macro-economisch beleid in het nieuwe vijfjarenplan te verankeren. We verwachten een bandbreedte van 5,5% tot 6,5% voor de groei op middellange termijn.

 

Industriële migratie – en dus “omgekeerde verstedelijking” naar de binnenlanden om de inkomens- en consumptiegroei gelijkmatiger te spreiden – zal een belangrijke trend zijn en een  die beleggers moeten volgen wanneer wordt belegd in de binnenlands-georiënteerde sectoren.

 

Voor de middellange termijn heeft het 5e Plenum de nadruk gelegd op bepaalde strategische beleidsrichtingen, waaronder:

  • Binnenlandse vraag
  • Doorgaan met het streven naar (maar niet alleen vertrouwen op) het openstellen van het binnenlandse systeem, inclusief het Belt & Road Initiative en internationalisering van de yuan.

 

In het binnenland ligt de nadruk ook op hoogwaardige productie en technologie, en het verleggen van de buitenlandse bestedingen van Chinese consumenten naar de binnenlandse markt.

 

Dit zou positief moeten zijn voor binnenlandse detailhandelaren en bedrijven die zich richten op Chinese consumenten die eerder artikelen in het buitenland kochten. Omgekeerd creëert dit tegenwind voor bedrijven en landen waar de detailhandel afhankelijk is van Chinese toeristen.

 

Nu China zijn inspanningen opvoert om importgoederen te vervangen en de zelfvoorziening te versterken, worden binnenlandse merken in de technologische en financiële innovatie, industriële consolidatie en consumentenopwaardering de langetermijnthema’s die de beurzen het meest waarschijnlijk aanjagen.

 

Lees onze analyse van de verwachte winnaars en verliezers in de Chinese economie op de middellange termijn